Sunday, January 17, 2010

Susan Boyle: Ikhlas

Pertama kali menonton klip ini pada pertengahan tahun lepas apabila disarankan oleh kak Mazlina dari Terengganu, aku terdiam seketika. Kagum... kenapa ?

Susan Boyle orang kampung - aku pun tak tahu dari mana daerah kampungnya di Britain tu tapi apa yang menarik dengan Susan Boyle ni ialah bakat, keberanian dan kekampungan dia. Sebelum dia membuka mulut untuk menyanyikan lagu I dreamed a dream ni baik juri mahupun penonton memandang rendah pada beliau... lihatlah betapa tak beradabnya orang putih ni mencebik beliau apabila beliau mengatakan mahu menjadi penyanyi profesional dan idolanya ialah Elaine Paige (aku pun tak tahu siapa penyanyi yg dimaksudkan, betul ke ejaan nama?).

Susan Boyle membuatkan aku terfikir bahawa selama ini betapa kita selalu menilai orang dengan imej luaran. Betapa selalu kita membuat ukuran keupayaan seseorang dengan pencapaian akademik, kecantikan dan kealiman luaran seseorang itu.

Ayuh... masih ramai Susan Boyle di luar sana... keluarlah dari kepompong yang membelenggu. Kenali potensi diri anda. Bermulalah dengan niat "LillahiTaala", ikhlas dan jujur dengan apa yang kita mahu. Pasti kita akan berjaya... dan kejayaan itu bukan mudah, pasti ada onak dan cabarannya tetapi manis dan indahnya kalau apa yang kita impikan itu menjadi kenyataan. Jadikan semangat Susan Boyle ini sebagai contoh untuk kita bermula. Yakin diri dan tutupkan mulut mereka dengan kehebatan kita yang sememangnya telah lama tersembunyi di dalam diri seperti Susan Boyle menutup mulut Simon.

p/s kalau aku rasa down aku selalu juga layari youtube dan dengar lagu nyanyian susan boyle ni... I dreamed a dream ni. tapi jangan terus bermimpi dan berangan tanpa apa2 tindakan nanti jadi Mat Jenin.



3 comments:

yatie chomeyl said...

mmg best dia nyanyi kan kak? pastu di ayakin dgn kebolehan dia wpon org pndg rendah kat dia. thanks 4 sharing this...it light up my day

ummu said...

salam sis
teringat pepatah,"Jangan menilai buku melalui kulitnya".
begitulah kan sis,setiap insan aada bakat nya yang tersendiri

AKUOKU said...

yatie,
bestkan... happy sbb yati pun happy

um. masyitah,
ya sis... semua manusia yg normal atau oku, kita semua ada kelebihan dan kekurangan... dan selalulah kita bersangka baik sesama manusia.