Tuesday, September 09, 2008

JANJI TINGGAL JANJI

kakak : dulu bukan main, janji sana janji sini.

adik : apa yg akak rungutkan ni...

kakak : tadi kakak dengar mama dengan babah bising2 pasal ada org berjanji nak bagi kebajikan untuk rakyat tapi bila sampai masa apa pun tak de.

adik : janji apa? adik tak fahamlah.

kakak : entahlah akak pun tak faham sgt. mama dan babah kata janji org politik.

adik : berdosa ke kalau tak penuhi janji kak?

kakak : hi... dosa dik besok kat akhirat org akan tuntut pada org yang berjanji. sbb tu jgn buat janji kalau tak boleh penuhi.

adik : ei.... takutlah kak... tadi mama janji nak balik cepat ni dah pukul brapa tak balik2 lagi... dosa ke mama sbb tak tunaikan janji.

kakak : mama pi cari rezeki, susah payah dari pagi sampai mlm. bulan puasa nilah kita boleh dpt rezeki lebih sikit.. tapi kesian mama, kata kena cari rm100 sehari untuk byr sewa tapak bazar demi utk memenuhi poket org yg buat janji... smlm mama kata dpt rm75 aje.. kesian.

adik : tak pelah kak kita doa dan minta kat Allah supaya rezeki kita ada dan org yg buat janji tu sedar dan bertaubat. Amin..

p/s : jadual kami berubah setiap kali bulan puasa, kami kena ikut babah pi tempat kerja setiap hari sbb mama pi niaga. babah tak nak org lain jaga kami... jadi kat tempat kerja babah, kami dapat byk kakak, abang, pak cik dan mak cik. terima kasih atas kesudian mereka kerana melayan kami berdua dng baik.

2 comments:

matsamankati said...

Dulu aku pernah volunteer kat Penang Spastic Centre. ada ramai member kat sana dan depa bukan Orang Kurang Upaya, sebaliknya yang paling banyak Orang Kurang Upaya dan Kurang Usaha ada kat luar sini.

Orang kuat dibelakang Perak Express juga merasakan dirinya OKU, tapi bagi aku, dia lebih berupaya dari aku.

Aku oku! said...

ramai OKU yang hebat2 tak minta apa2 pun..depa gagah mengharung onak duri kehidupan!!