Wednesday, January 20, 2010

cerita 1, cerita 2, cerita 3

cerita 1

20/1/10
Hari ini kakak dan adik tak berapa sihat. pagi tadi pi klinik bawak balik ubat macam orang baru balik dari shopping. macam2 ubat dan banyak2 masaalah, masaalah yang paling berat ialah nak bagi A&A makan ubat... uh tension... dalam bab ini aku selalunya surrender dan babah merekalah yang akan ambil alih tugas yang sangat berat ini... sbb setiap kali bagi a&a ubat kesabaran aku pasti jatuh ketahap -0...

semenjak malam semalam kami suami isteri tak tidur kerana a&a sesak sbb terlalu banyak kahak dan hidung mereka tersumbat sebab selesema... oleh itu kami kena pastikan mereka berdua selesa. antara tugas yang perlu dijalankan apabila keadaan ini terjadi ialah menyedut kahak dengan menggunakan mesin penyedut kahak dan memberi mereka nebuliser setiap 2, 3 atau 4 jam sekali mengikut keperluan mereka.

Kalau pagi tadi aku terus ke hospital A&A pasti akan ditahan di wad. Aku sebenarnya paling boring nak duduk wad lama2 jadi seperti biasa kami akan jumpa dulu doktor panel di klinik yg biasa kami pergi... doktor ni dah faham sangat keadaan A&A sementelah doktor ni ada mempunyai adik yg menghidap cp juga jadi senang bercerita dengan beliau.

Tapi jangan risau Annisa dan Annur dah bertambah ok.. mak diakan pakar (gurauan syok sendiri)... ha ha ha .

---------------------------------------------------------------------------------
cerita 2

Kerana kehadiran Annisa dan Annur aku banyak belajar... tentang diri sendiri, kehidupan, persahabatan, persaudaraan dan tentang orang lain. aku suka menjadi pemerhati dan aku lebih sensitif pada persekitaran.

Melihat pada keadaan sekeliling aku kadang-kadang takut jika aku dikurniakan oleh Allah seorang anak yang normal, sihat dan bijak. Jika itu berlaku aku tidak yakin aku boleh menjadi seorang ibu dan manusia yang adil pada anak, diri sendiri dan pada Tuhan..... Maaf aku tak maksudkan orang lain aku hanya berkata tentang diri ku... Mungkin ada orang akan kata aku berfikiran negatif tapi aku lebih senang dengan keadaan sekarang.. bak kata pepatah alah bisa tegal biasa... inilah hidup ku inilah yang telah Allah tentukan untuk ku dan aku bahagia dengan keadaan ini....

Apakah aku redha dengan apa yang Allah kurniakan pada ku? aku tiada jawapan biarlah Allah yang menentukannya kerana sesungguh Dia maha mengetahui isi hati ini. Hanya Dia yang tahu.....

---------------------------------------------------------------------------------

cerita 3

Cerita ini terjadi pada pagi sabtu minggu lepas berlaku di sebuah restoran. 2 buah keluarga yang berasingan pada waktu yang sama.

keluarga A mempunyai 2 orang anak, seorang lelaki dan seorang perempuan umur lingkuangan 3 ke 5 tahun... aku rasa sedih kerana sepatutnya anak2 yang sedang membesar ini diberi sarapan yang berkhasiat tetapi tak tahu atas apa alasan anak2 ini di beri oleh ibu mereka maggie goreng sebagai sarapan.... dan lebih kasihan sang ayah dengan selamba menghadiahkan pada anak2 asap rokok yang tak lekang dari bibir.. apakah ini yang dikatakan kasih dan sayang?

keluarga B. mempunyai 2 orang anak juga. seorang dlm lingkungan 15 tahun dan seorang lagi dalam lingkungan 7- 8th... anak yg kecil terlalu leka bermain game dengan menggunakan handphone pada waktu yang sepatutnya diperuntukan bersama keluarga. dan si ibu begitu kasihkan anak ini menyuapkan anak ini roti canai... mungkin pada pandangan biasa tidak ada apa yg salahnya tapi bagi aku perlakuan ini begitu janggal dan dlm agama sendiri menyuruh kita berdiam diri.... mengapa berdiam diri??? dan anak ini sudah besar dia perlu belajar berdikari dan mensyukuri nikmat yang dikurniakan. dan pada akhirnya apa yang aku lihat makanan yang dipesan terlalu banyak berlebih dan aku sedih kerana berlakunya pembaziran sedangkan di luar sana terlalu ramai yang hidup dalam kelaparan.. apakah ibubapa sekarang tidak menerangkan pada anak2 tentang sunah dan adab makan seperti orang2 tua kita dahulu selalu berpesan "hormati rezeki...."

dua cerita di atas hanyalah untuk renungan dan supaya kita sama2 jadikannya sebagai tauladan.... hanya peringatan untuk diriku sendiri.

Sunday, January 17, 2010

Susan Boyle: Ikhlas

Pertama kali menonton klip ini pada pertengahan tahun lepas apabila disarankan oleh kak Mazlina dari Terengganu, aku terdiam seketika. Kagum... kenapa ?

Susan Boyle orang kampung - aku pun tak tahu dari mana daerah kampungnya di Britain tu tapi apa yang menarik dengan Susan Boyle ni ialah bakat, keberanian dan kekampungan dia. Sebelum dia membuka mulut untuk menyanyikan lagu I dreamed a dream ni baik juri mahupun penonton memandang rendah pada beliau... lihatlah betapa tak beradabnya orang putih ni mencebik beliau apabila beliau mengatakan mahu menjadi penyanyi profesional dan idolanya ialah Elaine Paige (aku pun tak tahu siapa penyanyi yg dimaksudkan, betul ke ejaan nama?).

Susan Boyle membuatkan aku terfikir bahawa selama ini betapa kita selalu menilai orang dengan imej luaran. Betapa selalu kita membuat ukuran keupayaan seseorang dengan pencapaian akademik, kecantikan dan kealiman luaran seseorang itu.

Ayuh... masih ramai Susan Boyle di luar sana... keluarlah dari kepompong yang membelenggu. Kenali potensi diri anda. Bermulalah dengan niat "LillahiTaala", ikhlas dan jujur dengan apa yang kita mahu. Pasti kita akan berjaya... dan kejayaan itu bukan mudah, pasti ada onak dan cabarannya tetapi manis dan indahnya kalau apa yang kita impikan itu menjadi kenyataan. Jadikan semangat Susan Boyle ini sebagai contoh untuk kita bermula. Yakin diri dan tutupkan mulut mereka dengan kehebatan kita yang sememangnya telah lama tersembunyi di dalam diri seperti Susan Boyle menutup mulut Simon.

p/s kalau aku rasa down aku selalu juga layari youtube dan dengar lagu nyanyian susan boyle ni... I dreamed a dream ni. tapi jangan terus bermimpi dan berangan tanpa apa2 tindakan nanti jadi Mat Jenin.



video

Friday, January 15, 2010

Jangan sedih dan Terima kasih kawan-kawan


Sudah sekian lama tak mengupdate blog A&A ni.. entah mengapa terasa sangat malas. mungkin penat dengan tugas harian dan aktiviti luar yg tak pernah habis2. tetapi dalam pada itu aku tak pernah lupa membuka blok kawan2. blog ita, ina, moeha, waterlily, pak kasim, light nur, afiaqah, yatie dan lain2 lagi. Banyak ilmu yang aku dapat demi memperbaiki pengetahuan ku tentang anak2 istimewa seperti annisa dan annur... dan ketahuilah aku juga meminjam semangat kalian dalam melalui kehidupan yang mencabar ini.

Entah mengapa terusik hati membaca coretan di blog ina dan ita seperti mengetahui dan faham perasaan mereka kerana aku pernah dan masih serta akan atau mungkin berterusan diduga dengan perasaan dan dugaan yang kalian hadapi (seperti yg mereka coretkan).... kepada adik2 ku ini aku berharap kalian berdua tetap tabah dan terus istiqamah dalam menjaga puteri2 kalian. dan aku pasti kalian amat kuat kerana sesungguhnya Allah tidak akan menduga kita jika kita tidak mampu menanggungnya... pejam celik aku pun tak sangka dari mana kekuatan dan semangat ini datang sesungguhnya inilah perancangan Allah untuk kita...

kepada mama afiqah dan lightnur.. dari blog anda banyak yang dapat ku pelajari.. banyak sekali benda2 yang aku tak tak tahu kalian memberikan jawapannya dalam tulisan kalian.. terima kasih banyak..

kepada pak kasim, walaupun kita dekat satu daerah tapi kita belum berkesempatan untuk berjumpa. kami sekeluarga mendoakan pak kasim sihat dan gembira selalu. kekuatan dan semangat pak kasim kami jadikan pegangan.

Moeha, bila teringatkan adik ku yang seorang ini entah kenapa hati ku terusik dan air mata pasti akan bergenang. akak mahu moeha terus kuat dan bersemangat kerana kekuatan dan semangat itu sahajalah ubat yang paling mujarab dik... gembira dan senyumlah selalu dik.

begitu juga dengan waterlily... kita tak berkesempatan bertemu... walaupun dlm minat yg sama dan selalu menghadiri program yg kami selalu juga pergi tapi belum ada rezeki untuk bertemu... semoga anda terus kuat.

yatie. coretan mu pasti menghiburkan sesiapa pun yg membacanya... semoga bahagia di sana.

kepada kak mazlina terima kasih atas bantuan mu dengan memberi Alat Bantu Mengajar untuk A&A dan tak ada apa yg boleh kami balas hanya kepada Allah sahaja kami berdoa semoga kak maz dan keluarga diberkati Allah sentiasa.. walaupun saya tak dapat merealisasikan apa yg kak maz ajar pada saya kerana ah.. alasan manusia sering beri alasan... terlalu banyak alasan bak kata pepetah hendak seribu daya tak hendak seribu dalih. saya malu juga pada diri sendiri dan kak maz. maafkan saya.

Kepada Caah dan Kak Hasnah gombak terima kasih atas keperihatinan anda.. budi baik dan jasa kalian tak pernah kami lupa.. semoga kalian dilimpahi kebahagian dalam hidup

Cikgu jane terima kasih kerana sudi datang ke blog ini... kepada semua pembaca yg melayari blog ini terima kasih banyak2. aku bukanlah seorang penulis yg baik, cuma menulis dari gerak hati dan apa yang aku rasa... walaupun kadang2 lebih banyak bercerita tentang diri sendiri daripada cerita A&A jadi kalau tak sedap jangan kutuk ha ha ha ha..


p/s : pagi ni ada masa terluang aku sempat kemaskinikan blog A&A... dah lama nak buat tapi, oleh kerana kelembapan aku dlm IT ni membuatkan semua perancangan selalu tergendala. Penghargaan pada yg sahabat2 yg pernah masuk ke blog ini aku linkkan blog anda di sini.. terima kasih

Wednesday, January 13, 2010

FOTO TERKINI KAKAK DAN ADIK

Setelah sekian lama blog ini ditinggalkan bersawang dan seperti tak bertuan.... jadi untuk seisi permulaan setelah berehat panjang saya upload gambar terbaru kakak dan adik untuk tatapan semua itupun jika ada yang rindu pada mereka berdua.... Alhamdulillah mereka berdua sihat dan ceria.... kakak makin tembab dan adik seperti biasa... kuat tidur dan suka tersengeh.

"nak tahu syampo apa saya pakai"?


kakak tengah relax


kakak as a co-pilot


adik lena dibuai mimpi


kakak in the good mood


bersama babah dan mama masa pelancaran PDK


sukanya saya
biasalah adik memenuhi masa lapang dengan tidurrrrrrrrrrr


"tolong masukkan dlm blog ya mama

masih banyak gambar, akan diupload pada masa terdekat. Insyaalah. RAIKAN HIDUP!