Saturday, January 07, 2012

surat untuk kakak

assalammualaikum?....

sudah 16 hari kakak pulang ke kampung halaman kita, tinggalkan mama, babah dan adik.. mama masih terasa kakak masih ada. tiap-tiap malam mama tidur dengan baju yang kakak pakai masa kakak pulang hari tu. ada bau air liur kakak yang macam belacan (kata babah) tu.. tiap-tiap hari mama pesan kat kekasih abadi kita supaya titipkan rasa rindu mama pada kakak. kadang-kadang mama rasa cemburu sebab kakak bahagia sangat kat sana. mama rasa iri hati sebab kakak dah bersatu dengan kekasih abadi kita.

mama dah tak ada kawan dan gaduh. kakak kan suka buat mama marah dan naik angin. bila mama nak start buat kerja rumah aje kakak mulalah buat hal.. mengamuk terjerit-jerit... selalu mama pesan supaya kakak lebih beralah sikit dengan adik. mama selalu ajar kakak supaya bersabar sedangkan mama sendiri bukanlah orang yang sabar. mama pelik semenjak kebelakangan ini banyak sangat kucing datang ke rumah kita.. satu hari tu mama nak bagi kucing makan kakak mengamuk mama cakap dengan kakak "dalam dunia ini bukan kita aje nak hidup kakak, haiwan pun ada hak juga"... kakak terus diam tanda faham..

kakak setiap kali naik kereta mama akan akan pandang ke belakang tempat kakak selalu duduk. biasa mama akan pegang kaki kakak kalau kakak menangis. sekarang dah tak ada semua tu. mama pun dah keluarkan kerusi kakak... mama nak sedekahkan kat kawan-kawan kakak.

setiap hari mama pesan pada kekasih abadi supaya titipkan rasa rindu mama pada kakak.. kakak dapat tak pesanan tu?.. atau kakak memang tak ingat kat mama, babah dan adik. ialah orang tengah seronok. ramai ke kawan kakak kat sana? cantik tak? wangi tak? makanan mesti sedap dari yang mama masakkan?... ini semua yang buat mama cemburu dan iri hati tau..

adik sedikit murung selepas kakak pulang hari itu.. tapi dua tiga hari kebelakangan ini dia dah ok sikit. mungkin dia terasa kakak tak ada tidur kat sebelah dia. selalu kalau kakak sentuh dia dia marah macam tu juga kakak... mama akan cuba buat yang terbaik untuk adik ok.. insyaalah atas pengorbanan kakak.. mama tau kakak sayang adik walaupun adik selalu gelakkan kakak bila kakak batuk atau mengamuk...

mama sampai sekarang tak makan roti canai atau semua makanan kegemaran kakak. tak tertelan rasanya. bila nampak semua tu rasa rindu akan datang... mama tak sanggup.. mama dah tak masak bubur lambuk, sup ketam kegemaran kakak. cuma rebus kentang, sayur, keledek atau labu untuk adik aje.. selera adik kan pelik sikit.. westernlah kononkan... tapi mama puas hati sebab sempat masakkan bubur lambuk untuk kakak masa hari akhir hari tu. babah suapkan, kakak makan banyak. mama puas hati...

semenjak kakak pulang dan bersatu dengan kekasih abadi hanya sekali mama mimpikan kakak. dalam mimpi tu kakak tidur lena ditempat duduk kereta tempat biasa kakak. mama nampak badan kakak sihat, kulit kakak gebu dan sangat putih yang mama perasan jari-jari tangan kakak memang putih dan gebu. dalam hati mama cakap nyenyaknya kakak tidur dan cantiknya kakak.. hilang sikit rasa rindu mama pada kakak..

kakak doakan mama, babah dan adik ya.. doalah apa pun mama tau doa kakak mesti yang baik-baik sebab kakak anak soleh. itu doa babah dan mama masa kakak dan adik dalam kandungan setiap hari babah akan baca ayat kursi dan hembus diperut mama. alhamdulillah mama percaya tiada syaitan yang berani masuk dalam roh kakak dan adik. setiap hari juga mama dan babah berdoa supaya dikurniakan cahaya mata yang tidak akan dihisap di akhirat kelak.... ya alhamdulillah, kekasih abadi kita memakbulkan doa mama dan babah...

surat ini belum bernoktah, nanti mama sambung lagi......

13 comments:

Mamanurin said...

alfatihah utk anissa.
sgt syahdu sangat mendalam.
moga anak kita mengingati kita

ibu aina n anan said...

salam mama...sungguh menyentuh perasaan keibuanku bila mambaca surat untuk kakak yg mama kirimkan tu..Alhamdulillah mama...kakak dah berbahagia disana disamping kekasih abadi...insyaallah kakak x akan sesekali lupa kat mama, babah n adik..dan kakak disana sentiasa mengharapkan kiriman doa2 dari mama, babah n adik...kami disini juga sentiasa mendoakan kesejahteraan n kebahagiaan kakak di sana..untuk mama...moga tabah menghadapi kehidupan tanpa kakak..yg pasti kakak bahagia di sana...nanti mama sambung lagi yer surat utk kakak..boleh berkongsi suka duka bersama...

Noina said...

Kak Sham & Abg Afendi..

Menitis air mata saya baca entry ini. Sungguh terasa kehilangan Annisa.. :(

Moga akak ngan Abang terus tabah..Amin...

D Yatie said...

al-fatihah untuk anissa...
insyaAllah berkat doa dia dan amal ibadah semua, pasti akan berjumpa dengan anissa di syurga...
rindu arwah adik saya... :(

KecIk said...

terKesan...

salwan said...

we've met only once. but i will fight for you guys, till the end. my prayer goes to all of you, insyaAllah.

stay strong, because we need people like you.

-comey-

fatalia said...

Sham, sgt2 tersentuh. tulisanmu sarat dengan teladan, thanks sham. seoga Allah melindungimu sekeluarga dunia dan akhirat. Amin...

Ah Win said...

tersentuh hati saya membacanya..menitis air mata

Irfa said...

dari mula baca sampai habis,airmata saya mengalir..kakak pergi menemui penciptaNya..sudah tentu dia aman disana..kita juga sedang menunggu giliran

aRoL said...

moga Kakak aman di sana...Amin Ya Rab..

ummu said...

salam buat an nur
al fatihah buat an nissa
semoga kekasih abadi kita sayangkan kita dunia akhirat kita, kan an nurr.amin
makcik gembira bila baca paper hari ini (metro isnin 2 april 2012) an nur dapat gerakkan kaki dah.alhamdulillah.makcik doakan an nuur kan terus memperoleh kejayaan hakiki.Allahs ayangkan Anu Nuur, Allah sayangkan mama dan babah Ann Nuur dan kakak,sebab tu Allah beri ujian ini,kan An nuur

Alisha Residenc said...

Hello,
Anda boleh menukar pautan blog saya?
http://alisharesidence.blogspot.com/ Saya harap anda boleh menghubungkan dan saya akan melakukan perkara yang sama,
Berterima kasih banyak

Alisha

rEni.... said...

satu persatu jatuh airmata ku mamah dan babah of annisa....saya terharu...salam kenal from me ...saya juge punya anak seumur annisa jadi tak kuasa membaca entri dari mamah dan babah annisa...semoga annisa jadi penolong kedua orangtua di akhirat nanti..tempat yang paling abadi...this may email..rhenyaendang@yahoo.com I'm renie from indonesia..ok slam kenal mamah dan babah annisa