Tuesday, December 16, 2008

Yennadey makcik?



Yennasurlee makcik ? Apa lu cerita?

kakak dan adik tak fahamlah..dah tahu di Malaysia ada lebih kurang 1.3 juta OKU mengapa tak boleh berfikir kaedah bagaimana untuk merangka dasar OKU? Bukankah negara kita ramai pakar? takkan pakar pun OKb- orang kurang upaya berfikir?

Kena buat study sikit..research..mengapa ramai tak daftarkan anak atau sesiapa di bawah jagaan mereka yang OKu..

ada yang bermasalah, miskin, susah, ditinggalkan suami terkapai-kapai dengan anak oku yang semakin membesar..hii macam2 kami dah jumpa..

Kami yang sudah mendaftar 5 tahun dengan JKM tak pernah dipanggil pun untuk menghadiri sebarang program sama ada seminar ke, kem ke..apa ke..SENYAP DAN SUNYI..

apa sebenarnya OKU?

ramai yang akan membayangkan OKU ni orang yang berkerusi roda, orang buta atau yang bertongkat..TIDAKlah begitu.. mereka hanya kurang tenaga saja tapi aset yang paling penting ialah mereka masih boleh 'berfikir'..mengapa tidak letakkan mereka di tempat2 yang mampu mereka jalankan tugas tersebut seperti di meja2 kaunter- pejabat pos, bank, tol dan sebagainya..ada yang bersuara merdu boleh jadi penyampai radio sebab yang penting bleh berinteraksi dengan baik di radio bukan nak glamer sangat..

OKU yang sebenar ialah yang terlantar tidak mampu menguruskan diri..yang mengharapkan bantuan orang lain..keluarkan belanja untuk buat kajian kerana kami pernah tengok ada syllabus, method untuk Cerebral Palsy di Jepun..

yang sebenarnya- ORANG2 YANG DI ATAS TIDAK MENGHAYATI KEPERLUAN OKU!! TAKKAN APABILA ADA AHLI KELUARGA SENDIRI DITIMPA MASALAH BEGINI BARU NAK INSAF?

dulu pernah ada cikgu sekolah OKu bercerita yang pengetua sekolahnya tidak ambil kisah sangat pasal kelas OKu ni (sekolah tu bercampur, ada untuk oku dan ada yang sekolah harian biasa)..kelas untuk OKU terceruk..program untuk oku tiada sedangkan murid yang pandai2 ada je program, kem lah motivasilah..tapi bila cucunya oku barulah dia sungguh2 mengambil berat tentang kelas pelajar oku..

1 comment:

luaskanmata said...

Salam:

Sekadar singgah untuk menjengah.

Wasalam.